Riga - een traditionele bruiloft - Reisverslag uit Riga, Letland van Dimphy Rutten - WaarBenJij.nu Riga - een traditionele bruiloft - Reisverslag uit Riga, Letland van Dimphy Rutten - WaarBenJij.nu

Riga - een traditionele bruiloft

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

23 Juli 2013 | Letland, Riga

Vorige week vrijdag hebben we ons klaargemaakt voor een vlucht naar Riga!

Een vriend van Leendert ging daar trouwen met een Letse dame en wij waren uitgenodigd. Samen met twee andere vrienden, Rutger en Evija(ook Lets) vertrokken we van Schiphol. Aangezien we rond etenstijd vertrokken brachten we nog een kort bezoek aan de sushitent op Schiphol. Deze zat echter niet in onze vertrekhal dus voor de sushi mochten we door de douane. Op de weg naar het vliegtuig werden we ineens omgeroepen. Wat bleek, iedereen zat er al in een wij nog niet. Dus.... rennen! Natuurlijk een boze dame maar wel lekker bewogen voordat we het vliegtuig ingingen. Riga is maar 2 uur vliegen en bij aankomst stond de moeder van Evija klaar voor een warm onthaal. We gingen met de taxi naar het appartement van een nichtje van Evija en ondanks dat het al tegen twaalf was hebben we lekker gegeten. In Letland is het de gewoonte om mensen met veel eten te ontvangen. Dat hebben we de rest van het weekend zeker gemerkt!

De volgende dag zijn we met de auto het binnenland van Letland in gereden, want daar was de bruiloft. Het mooie aan de wegen in Letland is dat de TomTom ze al kent, maar dat ze er nog niet liggen. Of dat er gewoon 20 km snelweg is, die niet geasfalteerd is. En als er wel asfalt is dan zitten er allemaal kuilen in de weg, want aan het vernieuwen van wegen wordt weinig geld besteed. Het was dus een 'bumpyride'.

De bruiloft was super. Twee dagen in het binnenland aan een groot meer. Het was een traditionele bruiloft. Op zaterdagmiddag begonnen we met een vuur in het midden, bruidspaar ernaast en alle gasten er in een cirkel omheen. Er kwamen meerder rituele voorbij. Zo mochten de bruid en bruidegom een touw draaien, wat het aantal kinderen zou bepalen. De bruid moest eerst met alle niet getrouwde vrouwen dansen om afscheid te nemen van dat bestaan en daarna met alle getrouwde vrouwen om dor hen ontvangen te worden. In de eerste dans moest ik dus ook meedoen, alleen kende ik de bruid helemaal niet... Dus tijdens de dans zei ze ook tegen mij, "Hey, I don't know you...." . De bruidegom moest dansen tussen vierhoeken die op de grond lagen. Deze waren door de 4 ouders op de grond gelegd dmv 2 touwen te kruisen. De bruidegom moest daarna zijn kracht tonen door te dansen en de touwen niet te raken. Dat ging net aan goed. Daarna mocht hij 2 andere mannen kiezen die dat ook moesten doen zodat zij hun kracht aan de dames konden showen en ook snel konden trouwen. Je raadt het al, Leendert moest dansen! Maar nu met zijn 2-en in hetzelfde vierkant en dat ging niet helemaal goed.... De touwen zijn gelukkig niet geraakt, maar een kleine uitglijder kon met de gladde schoenen niet voorkomen worden. En zo waren er nog veel meer rituelen. De berendans doe ik graag eens voor!

Na de ceremonie was het natuurlijk tijd voor de fotosessie en het eten. Zoals ik eerder al schreef: Letten ontvangen je graag met veel eten. We zaten aan lange tafels in een u-vorm met aan de ene kantje familie van de bruid en aan de andere kant de bruidegom. Er waren 5 rondes voor het eten. En aangezien Rutger en ik afgesproken hadden om alles te eten heb ik ze allemaal mogen proeven. Tussendoor was er een heel programma waarin iedereen zich moest voorstellen. Want de Letten en de Nederlanders kenden elkaar natuurlijk niet. Daarbij kregen ook een aantal mensen een rol voor de avond. Zo moest 'oom Bert' de hele avond iedereen van bier voorzien.

In Letland is het paar pas officieel om 0.00 getrouwd. Tot die tijd mag de bruid nog ontvoerd worden en met de bruidegom haar terugwinnen. Daarom hadden een aantal gasten ook de rol van bewaker gekregen. Deze letten :) even niet op en daar gingen Rutger en Leendert er met de bruid vandoor! Michiel(bruidegom) ging er snel achteraan, maar moest haar toch terugkopen. Dus na een radslag en het zingen van de Lion King voor alle gasten konden de voorbereidingen op het huwelijk doorgaan. Rond 12 uur was er nog een ceremonie in het donker waarbij iedereen een kaars had een het paar in een hart van lichtjes echt in het huwelijk trad. Daarna kon het feest echt beginnen!

De volgende dag begon natuurlijk weer met eten en na een heerlijk sauna, boottochtje op het meer en weer een eetsessie zijn we terug naar Riga gegaan. Vroeg het bed ingedoken want de volgende dag mochten we ontbijten bij de moeder van Evija. Die had weer voldoende in huis gehaald, dus met ronde buikjes zijn we richting het strand en hun zomerhuis gegaan. Het weer was niet zo lekker dus ipv aan het strand liggen hebben we wat huizen bekeken. Evija en Rutger willen namelijk graag een huis in dat gebied kopen. Na het avondeten zijn we verderop weer een tante gaan bezoeken en je raadt het al. Die had natuurlijk allemaal lekkers in huis gehaald. Dus wij weer volop aan de taartjes......

De laatste dag zijn we het centrum van Riga nog in geweest hebben we daar de Kathedraal bezocht en de markten. Een mooie trip dus!

• 26 Juli 2013 - 21:42

Mam:

Leuk Dimph! Ben heel benieuwd tot hoe laat het feest duurde en wat jouw rol was ..... (en die van Leendert :)

• 19 Augustus 2013 - 20:15

Frank:

hallo ,leuk en goed verhaal .
    en ja het eten is heel goed veel en de gastvrijheid is super.
    graag informatie waar en hoe kom je aan de dokomenten -in [riga] .
    groeten frank .