Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dimphy Rutten - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dimphy Rutten - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer!

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

13 Juli 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Na ons laatste bericht zijn we begonnen aan de reis naar Phnom Penh, Cambodja :D De reis bestond uit een treinreis van 12 uur, met wederom ratten. Deze keer hadden we de pech dat er geen bedden waren om in te slapen dus voetjes hoog en de muziek hard. Na wat vertraging op het vliegveld van Bangkok, een motor tuktuk chauffeur op het vliegveld van Phnom Phen die ons vertelde dat onze eerste keuze hotel gesloten was en bereid ons bij onze tweede keuze te droppen kwamen we aan in ons mooie hotelletje Paragoon. Het verschil tussen Cambodja en Thailand dat ons gelijk opviel waren de wegen die veel breder waren opgezet, de gebouwen waren grootser en dat het eten zeer westers was. Valt ook wel te verklaren uit de geschiedenis, zo is het land een kolonie van Frankrijk geweest en de wederopbouw met de hulp van de Verenigde Naties na het Rode Khmer regime. Wat ons daarbij opviel was het enorme gebedel van jonge kinderen en gehandicapte die allen met dezelfde waar over straat liepen. In Thailand zijn de hot items armbandjes en brullende (houten) kikkers om te verkopen en zo zijn het in Cambodja boeken.

Na een heerlijk Engels ontbijtje werden we belaagd door tuktuk chauffeurs die ons graag naar de killing fields wilde brengen voor 15 dollar. Na wat mooie onderhandelingen kregen we het voor 8 dollar voor elkaar. De killing fields waren het voormalige Choeung EK in de periode (17-4-1975 / 7-1-1979) aangericht door de Rode Khmer in Cambodja, hier werden mensen geëxecuteerd waarvan gedacht werd dat ze tegen het communistische systeem waren. De massagraven zijn later opgegraven en de hoofden van de slachtoffers zijn opgestapeld tot een monument (stupa). Met de beschrijvingen van hoe het kamp er in die periode uitzag, kregen we echt een verschrikkelijk beeld bij deze plaats.

Op de weg naar de killing fields hadden we wat mooie tempels en monumenten gezien dus vroegen we aan onze privé chauffeur of hij ons hier naar toe kon brengen op de terugweg. Hij bracht ons onder andere naar de Wat Oumatom, die in de steigers stond. Hier vertelde hij ons ook dat de regering nog steeds mega corrupt is en dat je daar maar beter niks over kan vertellen als Cambodjaan omdat het anders verkeerd af kan lopen. De S21 gevangenis tijdens de periode van de Rode Khmer was de gevangenis waar verdachten gemarteld werden voordat ze afgevoerd werden naar Choeung EK. Dit bezochten we in de middag en maakt echt veel indruk. Waardoor je echt denkt, wat brengt mensen in staat tot zulke gruwelijke daden :S

Na alle mensonterende indrukken van de dag bracht onze chauffeur ons weer bij het hotelletje en voor 18 dollar hadden wij en hij een nuttige en indrukwekkende dag achter de rug. S’avonds typisch Cambodjaans gegeten in een mega lux restaurant en terwijl we genoten van het uitzicht over de Tonle Sap rivier zagen we een mooi bootje liggen met discogeluiden en flitsende lampen. Dus daar begon onze stapavond. De boot was “gay friendly” en een optreden van een vrouw, wat toch echt een man moest zijn door zijn enorme bierbuik creëerde een aparte sfeer. Toen we ook nog een drankje aangeboden kregen door een Oekraïens model een Koreaanse profvoetballer (we weten nog steeds niet of het verhaal klopt), zij ons verder de hele avond mee op stap hebben genomen en alle drank voor hun rekening namen hadden wij een topavond. De volgende dag hebben we heerlijk geslapen in de bus van Phnom Pehn naar Ho Chi Minh.

Na meerdere oormetingen voor de influenca (Mexicaanse griep), de bus 2 keer uit, een extra foto bij het verlaten van Cambodja en 20 dollar extra bij de grens omdat het visum van Dimphy pas 2 dagen later inging kwamen we in een regenachtig Ho Chi Minh aan. We stapten de bus uit in het centrum (Ben Tan Market) en direct 20 taxichauffeurs die graag wilden weten waar we heen moesten. Gebluft dat we geen taxi nodig hadden, snel 4,6 miljoen Vietnamese Dong gehaald, belletje naar Martijn, douche gepakt en de stad in. Heerlijk gegeten met wat Collega’s en vrienden van Martijn bij de Chinees, daarna een drankje bij Vasco’s waar een leuk bandje speelde en door naar de Cage. De volgende ochtend redelijk brakjes samen met Martijn een ontbijtje gepakt bij de Black Cat, een heerlijk hamburger(tje). Daarna de stad ontdekt en s avonds heerlijk Japans gegeten bij een leuke kleine toko, er tegenover zat toevallig de beste cocktailbar van de stad dus daar heerlijk gaan chillen. Na wat cocktails, een privétafel vol wodka in de Lush en daarna door naar de Acoplus.

Ai om 4 uur in bed en om 7 uur er
eer uit naar de Cu Chi tunnels . Zeer leerzaam om te zien hoe de Vietnamese zich verdedigden tegen de Amerikanen. De gids raaste ons door alle bezienswaardigheden zoals een film, de vallen en de hutjes. We hebben nog wat schoten gelost op de het terrein en op de nuchtere maag heerlijke zoete aardappels gegeten wat de strijders ook aten. Een mooie dag, toch wel wat brakjes al dat feesten hier in Ho Chi Minh, maar wat wil je ook met een privégids die de juiste plaatsen en mensen kent. We gaan nu weer een lekker hapje eten.

Thnx! Voor alle reacties.

• 13 Juli 2009 - 12:22

Annelieke:

Hey meiden!

Indrukwekkend hè de killing fields. Enorm gruwelijk wat zich daar in de jaren 70 heeft afgespeeld.
    Geloof het of niet, maar Nard en ik hebben in Phnom Penh in hetzelfde restaurant gegeten, aan het water. Hoe grappig :-D

Nog veel plezier in Vietnam en bedankt weer voor jullie mooie verhaal.

Liefs, Annelieke

• 13 Juli 2009 - 12:38

Lianne:

Jee Joyce & Dimphy,
    wat een gaaaaaave vakantie! Geniet verder van alle indrukken!!! Super hoor....

• 13 Juli 2009 - 12:45

Sandra:

He Dimph,

Nou klinkt allemaal heel erg leuk. Nog veel plezier geniet er van en zie je wel weer na je vakantie :D

xxx

• 13 Juli 2009 - 12:47

Jan, Joke, Jean-Paul:

Hallo avonturiersters,

Kreeg net van Opa je groeten doorgebeld Joyce, toen ik jullie nieuwste bericht ontdekte. Zo te lezen en op de foto's te zien hebben jullie het nog steeds super. We zijn blij dat het goed met jullie gaat. Nog heel veel plezier en wij kijken uit naar het volgende bericht.
    Dikke kus xxx
    3J's

• 13 Juli 2009 - 13:47

Jan:

Ik stuur dit bericht door naar McDonalds! Dit is pas een echte hamburger. Zal wel geen euroknaller worden. Mooi verslag en door de foto"s kan je er gelijk een beeld bij vormen. Dat schieten lijkt me erg leuk om te doen. Goed dat jullie op tijd ontspannen na t opsnuiven van alle cultuur. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag. Grtn Jan

• 13 Juli 2009 - 13:58

Marianne:

Hey Lieverds,
    Dank dat jullie ons laten meereizen.
    Tja geen fraai stukje geschiedenis, kan me voorstellen dat de indrukken die jullie opdoen er "inhakken"
    Gelukkig ook tijd voor chill. Wat een megaburger!!!
    Joyce groetjes van Fia en Ben.
    Liefs, kus kus

Mam

• 13 Juli 2009 - 15:31

Willemijn:

leeeeeuuuukk, en wat een leuke verhaalvorm! Hoe is de backpack? Haha... Blijf genieten!

• 13 Juli 2009 - 17:36

Sharona:

heey meiden,
    leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben .
    Mooie foto's hebben jullie ook gemaakt geniet er nog even van!!!

xxxx sharona

• 13 Juli 2009 - 22:19

Coby V.den Hoeven:

meiden, meiden,in welk één tempo,dat alles aan jullie voorbijkomt, leuke,geweldige, mooie, afschuwelijke, claustrofobische (tunnels), indrukwekkende, drankrijke, enz.enz. belevenissen. Zal straks weer wennen zijn in het overgeorganiseerde vaderlandje. maar zover is het nog niet.Nog 14 dagen genieten. Nog heel veel moois toegewenst.
    Tabé, dikke pakkerds. Coby.

• 14 Juli 2009 - 08:28

Buurman:

Hello Ladiesss!
    Leuk om de verhalen te lezen!! Have a lot of funnnn overthere en bier staat koud in m'n nieuwe casa voor als jullie terug zijn!

Geniet ervan!

x

• 14 Juli 2009 - 12:09

Aurora:

wat een gezelligheid is het daar bij jullie, zeg.
    Ik maakte me zorgen over
    de reuzehamburger, maar gelukkig jullie hebben 'm met z'n 2-tjes
    weggewerkt!! De tunnels zijn goed voor ons formaatje, Joyce. Voor Dimphy was het een beetje
    erg benauwd of viel het mee,Dimph?? Liefs en kus
    en tot de volgende cultuur/geschiedenisnieuws!! ciaociao

• 14 Juli 2009 - 19:33

Andre & Pauly:

Hee Chica's!
    Foto's zijn super, goede verhalen en dit is ongetwijfeld een top vakantie! We blijven jullie vanuit NL volgen.
    Lieve groet van Andre & Pauly

• 15 Juli 2009 - 07:17

Shelly:

hey dim!

Leuke fotos en goede verhalen! Ik ga je achterna naar Cambodja over een paar dagen.. :D:D
    Nu nog even chillen in Laos :P

Byeee have fun nog!

• 17 Juli 2009 - 12:55

Peter:

hey Joyce en Dimphy, te gekke vakantie zijn jullie aan het vieren. hoe lang blijven jullie nog en waar zitten jullie op dit moment, ik kom er ook aan!! enne die hamburger, prachtig wat je met fotoshoppen tegenwoordig allemaal kunt doen he.......'t is net echt.
    heel veel plezier verder en ik kijk alweer uit naar jullie volgende verslag.

x Peter

• 20 Juli 2009 - 20:22

Gabriëlle:

Hey ladies,

Super leuk dat jullie samen aan het reizen zijn... Top verhalen & foto's!

Nou geniet ervan!

XGabriëlle

• 21 Juli 2009 - 08:31

Eline:

Hi Dimph!
    Wat moeten jullie 't leuk hebben daar zeg, als ik dit lees zou ik zo weer terug naar Vietnam willen...
    Hebben jullie al kleding laten maken in Hoi An? En jullie gaan ook nog naar Halong Bay toch? Mooi hoor!
    Als je terug bent hoor ik alles wel onder 't genot van een cocktailtje (niet zo goedkoop als in Vietnam alleen;))
    Have fun!
    X

• 23 Juli 2009 - 08:55

Evy:

Chickies!!!!

Vette pics hoor. En die huge burger, dammnnn wwater loopt me in de mond ;) Mooie verhalen, zin om jullie weer te zien! Geniet er nog even van.

Kuss x

• 24 Juli 2009 - 15:53

Helena:

Leuk om te lezen wat jullie daarom allemaal zoal uitspoken. Niet teveel Korenianen hun harten breken he;)
    Doet me zo nu en dan wel een beetje denken aan India (lees; tuk tuks en het verkeer)...tsja blijft toch Azie.
    Heel veel plezier daar nog!
    xx